• Martin

De consument wil een adviseur


De Rabobank heeft met haar prijsstelling voor hypotheekadvies (FD 14 december) veel losgemaakt onder hypotheekadviseurs. Velen zien zich in hun voortbestaan bedreigd. Dit is verbazingwekkend. Het is niets nieuws dat anderen goedkoper zijn dan jij. Alleen adviseren op prijs, of dat nou het rentepercentage is of je eigen adviestarief, is altijd al kortzichtig geweest. De belangrijkste vraag is: is er vanuit de consument vraag naar onafhankelijke hulp bij het nemen van belangrijke financiële beslissingen? Het antwoord daarop is ronduit ja. De afgelopen jaren waren hypotheekadviseurs al verplicht om de klant te melden wat hun verdiensten waren. Dat heeft nauwelijks geleid tot een afname van de behoefte aan hun diensten. Meer dan de helft van de hypotheken komt nog steeds tot stand via een adviseur, een percentage dat de laatste jaren slechts beperkt is gedaald. Recent consumentenonderzoek heeft uitgewezen dat eerlijk en betrouwbaar zijn, de best passende oplossing vaststellen en niet uit zijn op eigen gewin doorslaggevende criteria zijn voor de consument. Daar kun je toch wat mee als adviseur?

De stap van de Rabobank luidt niet alleen een prijzenslag in, maar daagt adviseurs vooral uit om echt onderscheidend te zijn in hun dienstverlening. Dat dat efficiënter en dus goedkoper moet dan nu is een feit. Nog steeds staan 55% van de hypotheeksluiters open voor de diensten van een adviseur: dat is een enorme markt. Rentetarieven vergelijken kan iedereen. Onafhankelijk en onvoorwaardelijk aan de kant van de klant de beste oplossing vinden voor financiële vraagstukken en helpen om dat optimaal in te vullen is echter een volwaardig vak met veel relevantie, waar de consument graag voor wil betalen.


0 keer bekeken

© 2017 Martin Koot