• Martin

Homo Advisicus


Het is zaterdagochtend. De brievenbus kleppert al vroeg. Blij loop je naar de deurmat. Daar ligt, vers van de pers, de extra dikke zaterdagkrant. Nieuwsgierig erin bladerend loop je naar de eettafel, waar een dampende kop koffie en een versgebakken croissant al op je staan te wachten. Het is tijd om de krant te lezen.

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar bij ons thuis verdwijnt die zaterdagkrant steeds vaker ongelezen in de oudpapier container. En dan heb ik tenminste nog een abonnement. Sinds 2000 is de oplage van papieren kranten met maar liefst 40% gedaald. Klanten lopen massaal weg en ook de advertentie-inkomsten lopen rap terug. De journalistieke branche kraakt in zijn voegen.

‘Kaalslag!’ roept de een.

‘Vervlakking!’ schreeuwt de ander.

‘Een kans!’ grijnst de derde.

De tijdgeest ombuigen naar het verleden is volstrekt kansloos. Anticiperen en innoveren is het enige dat soelaas kan bieden. Kranten hebben er lang voor nodig gehad, maar nu verschijnen er dan toch nieuwe modellen waar je als klant blij van kan worden. Ik ontvang mijn papieren krant eigenlijk alleen nog maar omdat ik die voor een habbekrats krijg bij het online abonnement – en die krant zorgt ervoor dat de onlineversie echt heel erg goed is. Verdiepende en messcherpe reportages, prachtige fotografie, veel video en doordachte vormgeving. Daar hebben ik en vele anderen best geld voor over: het adagium ‘het is internet en dus gratis’ is echt allang achterhaald.

Een succesvolle journalistieke pionier is decorrespondent.nl. Zij gaan keihard voor de inhoud: echte onderzoeksjournalistiek, doorwrochte reportages, wars van hypes en de waan van de dag. Bovendien 100% online en vrij van advertenties. Zestigduizend leden betalen er elk zeventig euro per jaar voor. Op hun site verscheen vorige week een prachtig artikel van historicus Rutger Bregman met de intrigerende titel ‘Hoe de mens de baas op aarde werd’. U moet het vooral zelf lezen (en wordt dan gelijk lid!).

Eén element til ik eruit. Omdat het over u en uw vak gaat.

Homo sapiens blijkt boven alles een sociaal en lerend wezen te zijn. Als enige diersoort op aarde kunnen we blozen en hebben we meer wit dan donker in onze ogen. Dat helpt ons bij het winnen en geven van vertrouwen in andere mensen. Want als er één ding is waarin wij mensen ons onderscheiden, dan is het onze kracht om samen te werken. Zodat we niet alles zelf uit hoeven te vogelen, maar kunnen steunen op kennis, wijsheid en vaardigheden van mensen om ons heen. De mens is niet gemaakt om als solist door het leven te gaan. Sterker nog, van teveel eenzaamheid worden we gewoon ziek. Mensen hunkeren naar samenzijn. Wat eten is voor ons lijf, is menselijk contact voor onze geest. Een absolute noodzaak.

U merkt dat al, elke dag, aan uw adviestafel. Natuurlijk kunnen mensen steeds meer zelf uitvinden en regelen, ook als het om hun financiële zaken gaat. Maar het hoeft niet. U mag dat belangrijke, maar toch tamelijk ingewikkelde en vervelende werk voor hen blijven doen, mits u het vertrouwen waard bent, aan de verwachtingen voldoet en een begrijpelijke prijs rekent.

Kunt u dus rustig achterover leunen? Om de dooie dood niet. Net zoals de papieren krant langzaam maar zeker uitsterft, voldoen oude diensten ook in uw branche steeds minder aan de mores van deze tijd. Ook u moet anticiperen en innoveren – maar boven alles oprecht en steengoed adviseren.

(gepubliceerd in VVP, tijdschrift voor financieel adviseurs, augustus 2018)


0 keer bekeken

© 2017 Martin Koot