top of page

Comeback van de inhoud


"Pap, ik weet een leuk verjaardagscadeau." Mijn toen-nog-14-jarige dochter had haar allerliefste engelensnoetje opgezet en keek mij verwachtingsvol aan. "Een kaartje. Voor een concert." Ze noemde de naam van een Amerikaanse artiest waar ik nog nooit van had gehoord. Het Utrechtse TivoliVredenburg is dichtbij onze woonplaats, de juiste vriendinnen gingen mee, ik ben zelf muziekfanaat… dus ach ja. In februari 2019 was ze één van de tweeduizend gelukkigen die het Nederlandse podiumdebuut van de toen 17-jarige zangeres Billie Eilish meemaakte. Een half jaar later stond Eilish op het vermaarde Lowlands festival. Binnenkort gaat ze los in een uitverkochte Ziggo Dome voor een zeventienduizend-koppig publiek. Ondertussen won ze vijf Grammy Awards, waaronder die voor Beste nieuwe artiest, Beste album en Beste song.


We hebben het hier over een meisje die kleine liedjes maakt met haar broer. Gewoon thuis, bij hun ouders, op hun slaapkamers. Geen externe producers of slimme platenbazen, geen Stock/Aitken/Waterman of opvolgers, geen John-de-Mol-gelikte Idols of Voice of Waardanook hebben een rol in hun daverende succes. Ze maken gewoon ontzettend spannende muziek en gebruiken handig de sociale media. Van dat laatste weet Nikkie Tutorials ook het nodige af. Niet verrassend dat mijn dochter zowel Billie Eilish als Nikkie de Jager al jaren volgt. Zij is net als hen digital native, opgegroeid met de hele wereld slechts een swipe van hen verwijderd.


Do-it-yourself dus. Ooit was dat het domein van punk- en hardcore bands, die kansloos waren bij de mainstream platenbazen van die tijd en daarom zelf hun platen uitbrachten. Internet geeft de nieuwe generatie alles in handen om hun eigen creativiteit om te zetten in beeld, geluid en beleving. Ideeën en inspiratie opdoen, co-creëren met gelijkgestemden over de hele wereld, produceren en distribueren, alles wat je nodig hebt is een laptop, microfoon, tijd, motivatie, creativiteit en een internetverbinding. Geld speelt nauwelijks meer een rol. Natuurlijk, veel ervan is nauwelijks aan te horen en/of doet pijn aan de ogen. Wat de moeite waard is komt echter aanzienlijk sneller bovendrijven dan in het vinyl-tijdperk. Wijsheid van de massa, lang leve de sociale media. Bovendien is het een bevredigende manier van zelfexpressie en daarmee uitstekend voor de persoonlijke ontwikkeling.


Ik vind dit alles razend interessant. Wat we meemaken is volgens mij de grote comeback van inhoud. Het mag weer ergens over gaan! De talkshow-oorlog tussen Op1 op 1 en Jinek op 4 toont aan dat interessante gasten en goede gesprekken belangrijker zijn dat wie het programma presenteert. Door Netflix heb ik voor het eerst een Russische en Zuid-Koreaanse serie gekeken. Voor het eerst wint een niet-Engelstalige film de belangrijkste Oscars, die voor Beste film en Beste regisseur - en Beste oorspronkelijke scenario en Beste internationale film. In ‘mijn’ dorpsstad blijkt verbijsterend goede Nederhop gemaakt te worden door vijftien jongeren die een aftands bedrijfspand mogen gebruiken. Lokale rapper Josbros scoort miljoenen views en streams op Youtube en Spotify – hij produceert alles zelf.


Wat dat voor de financiële branche betekent? Als het succes van Billie Eilish en Nikkie Tutorials makkelijk te voorspellen was geweest dan had ik het u misschien kunnen vertellen. Wat het voor mij bewijst is dat ‘de manier waarop dingen gaan’ nooit vanzelfsprekend is. Dat inhoud weer belangrijker wordt dan vorm. En dat de inzichten van de jongste generatie in uw bedrijf wel eens waardevoller kunnen zijn dan die van de ervaren oude garde. De muziekindustrie zal in ieder geval nooit meer hetzelfde zijn.


Overigens, de eveneens Amerikaanse zangeres Halsey volgens mijn dochter ‘the next big thing’. Dat u het weet.


Gepubliceerd in VVP, vakblad voor financieel adviseurs (nr 1 - 2020)

bottom of page